הטרדה מינית במקום העבודה

הבוס לא מפסיק להחמיא לך ולא על הביצועים שלך עם הסחר במניות אלא על המראה החיצוני? הבדיחות במשרד בעלות אופי מיני? לפעמים הגבול בין הטרדה מינית להערה תמימה יכול להיות דק, ובכל זאת עליך לדעת מתי מדובר בתמימות ומתי מדובר בחציית הגבול. אז כיצד נדע להבחין וכיצד נפעל במידה ומדובר בהטרדה מינית.

איך תדעי אם נחשפת להטרדה מינית בעבודה

מה נחשב להטרדה מינית על פי חוק

לפני הכל חשוב לדעת כי בכל מקום עבודה חשוב כי החוק למניעת הטרדה מינית עליו להיות תלוי במקום בולט במקום העבודה אותו כולם מבינים ויכולים לקרוא, וכי ישנו מנהל ממונה אליו יכולים לפנות בשאלות לגבי החוק ובתלונות במידה וישנן כאלה.

על פי החוק קיימות מספר התנהגויות ספציפיות בין עובדים הנחשבות הטרדה מינית עליהן יש לדווח באופן מיידי למנהל הממונה, על מנת שזה יטפל בהן באופן אישי ויעביר אותן הלאה לדרגים הבכירים תוך שמירה על דיסקרטיות וכבוד המתלוננת או המתלונן.

המעשים המדוברים הינם מעשים כגון:

דרישות וסחיטה של העובד למטלות ומעשים בעלי רקע מיני תוך הפעלת לחץ ואיומים

מעשים מגונים – מעשים הנחשבים מגונים על פי חוקי מדינת ישראל

הטרדות והצעות מיניות לאחר שהאדם המוטרד מבהיר למטריד כי אינו מעוניין בהצעות והלה ממשיך ומציע ומטריד.

הדגשת מיניות העובד – הערת הערות בנושא והדגשת הנושא גם לאחר שאותו העובד הראה חוסר רצון מהעניין.

השפלות חוזרות ונשנות של העובד ואל נטיותיו המיניות

התייחסות בעלת אופי מיני כמו גם הצעות מגונות הן במסגרת העבודה והן כניצול יחסי עובד מעביד והצבת תנאים הקשורים לתעסוקת העובד.

 

אז איפה נמתח הקו?

לצערנו כיום, למרות שהמודעות לנושא הטרדה מינית גוברת במיוחד לאור תביעות הטרדה מינית שמוגשות מידי יום בבתי המשפט, התלונות וההזהרות בנושא, עדיין ישנן הטרדות יומיומיות או כאלה שיכולות להתפרש כהטרדה מינית.

עם זאת, לא כל מחמאה מהבוס נחשבת כהטרדה מינית ויש לדעת להבחין או להתייעץ במקרה ואינכן בטוחות.

למשל, אם הבוס מחמיא או להפך מתלונן על הופעתכן הייצוגית או שאינה ייצוגית במקום העבודה, יש לבדוק: האם הערתו מקצועית? האם היא קשורה לתפקוד בעבודה? ומדוע בחר אותו בוס להעיר אותה?

בכל מקרה חשוב להתייעץ עם מומחים בנושא ולבדוק את סוג ההערה ותוכנה במידה והיא מרגישה מעט חשודה או שאינה במקומה.

אם הבוס מזמין אתכם לארוחת ערב, שאלו מדוע ובררו אם מדובר בפגישת עבודה. אם הוא טוען שכן, בקשו לקבל מייל בו תקציר הפגישה. בדרך זאת תוכלו לוודא כי באמת מדובר בפגישה תמימה, אם לא – תוכלו לדעת עוד פרטים בהמשך.

 

הטרדה מינית מעובדים אחרים

הטרדה מינית אינה מגיעה רק מהממונים עליכן. לעיתים גם העמיתים שלכם והעובדים עמכם יכולים להטריד או לגרום לכן להרגיש לא בנוח. לדוגמא:

אם אחד העובדים נוטה לספר בדיחות או סיפורים שגורמים לכם להרגיש לא בנוח תוכלו תמיד לבקש ממנו להפסיק. אם אינכן מרגישות בנוח לעשות זאת לבד, פנו לאדם הממונה על נושא ההטרדות בעבודה ובקשו ממנו לעשות כן.

בכל מקרה אם היה והוטרדת בעבודה, ואת מרגישה כי על המטריד לתת את הדין או שכעת את מחוסרת עבודה ואת סובלת מעוגמת נפש וטראומה בעקבות המעשה, חשוב להתייעץ עם עורך דין מתמחה בהטרדה מינית על מנת לתבוע את אותו המטריד.

יהודה אדרי משרד עו"ד ונוטריון וצוות עורכי הדין של המשרד ילווה אתכם לאורך כל הדרך עד שהצדק יצא לאור.

לקבלת מידע נוסף ולקביעת פגישת ייעוץ – פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם.